Wprowadzenie do myśli Marksa (przekład seminaryjny sporządził M. Kiełbik, przekład przejrzał i poprawił J. Migasiński)

Michel Henry

Abstrakt


Żaden myśliciel nie był bardziej wpływowy niż Marks i żaden nie został gorzej zrozumiany. Marks jest filozofem nieznanym. Przyczyny, dla których myśl filozoficzna Marksa pozostawała, aż do naszych dni, przynajmniej częściowo zanurzona w mrokach, są wielorakie. Zatrzymam się tutaj tylko przy przyczynie głównej: marksizmie. Marksizm stanowi przesłonę pomiędzy Marksem i nami. Marksizm niewątpliwie wyszedł od Marksa, ale podążył swoim własnym kursem. Zasadniczo zorientowany na polityczne działanie i jego problemy, wziął z dzieła Marksa jedynie to, co mogło być dla tego działania użyteczne, pomocne, rozjaśniające. Teoria nie została oczywiście całkowicie zlekceważona, jako że staje się ona siłą, kiedy porywa za sobą masy, jednak to do takiej właśnie teorii jako mniej lub bardziej pobieżnego streszczenia, pozostającego na usługach praktyki rewolucyjnej, się ograniczono. Fenomenologia może pomóc filozofii Marksa pozbyć się marksizmu. W jaki sposób? Ostatecznie chodzi o to, by dojść do wiedzy, ale, aby to uczynić, trzeba stosować epochéepoché w stosunku do nauki, jak i do wszelkich osadów ideologicznych – tęepoché, która wskazuje zadanie filozoficzne, które dzisiaj jest zadaniem dla nas: przeczytać Marksa tak, jakby się go czytało po raz pierwszy.

Pełny tekst:

 Tylko dla subskrybentów

Refbacks

  • There are currently no refbacks.