nr 4 (10) (2004)

Gombrowicz

 

Tom niniejszy, zróżnicowany pod względem formalnym i tematycznym, ma ambicję bycia swego rodzaju przewodnikiem po twórczości autoraPornografii. Rości sobie zarazem pretensję, żeby o Gombrowiczu mówić w sposób nowatorski i ukazać go od wielu stron. Zdaje też sprawę z podstawowego napięcia, jakie uwidacznia się w dorobku pisarza, napięcia pomiędzy sztucznością a autentyzmem.
Stanisław Gromadzki, Robert Papieski

Jest paru Gombrowiczów. Dlatego właściwie nie wiadomo, kto mówi “ja”. To poróżnienie wewnętrzne jest jakby przedimienne, to znaczy to wewnętrzne rozjątrzenie, to niescalenie, które pozwala każdemu z osobna skonstruować sobie takiego Gombrowicza, jakiego by chciał, pochodzi jeszcze sprzed ustanowienia Gombrowicza. Tylko dziwnym trafem się tak dzieje, że mało kto korzysta z tej zachęty konstruowania sobie Gombrowicza takiego, jakiego by sobie życzył, o którym by chciał napisać. I temu chciałbym się przeciwstawić, bo nie ma jednego Witolda Gombrowicza – tak samo jak my nie jesteśmy jednymi.
Michał Paweł Markowski

Rozdział między człowiekiem i zwierzęciem jest wynikiem procesu zachodzącego wewnątrz człowieka i fundującego jego tożsamość. Rozdział ten oprócz tożsamości człowieka ustanawia jednak również niemożliwość wejrzenia w istotę tego, co zwierzęce, w oderwaniu od jego miejsca wewnątrz tego procesu.
Paweł Mościcki

Postać mędrca pozostaje niejako na granicy istnienia i nieistnienia. Mędrzec istnieje w sferze logosu – wywodu, przykładu, wzoru, utkany w całości z paradoksów. Ale nie mogło być inaczej, skoro stoicy odważyli się zastosować w sferze ludzkiej kategorie przysługujące bóstwu. Mimo wątpliwości dotyczących rzeczywistego istnienia, wizerunek mędrca posiada wartość anagogiczną – mędrcowi, podobnie jak bogu, oddaje się cześć, traktując jego wyobrażenie jako wzór postępowania i przedmiot kontemplacji. Doskonałość przeradza się jednak w nierzeczywistość, przez co w recepcji stoicyzmu paradoksy mędrca stają się bliższe nie literaturze filozoficznej, ale paradoksograficznej, a postać mędrca ze sfery logosu wchodzi do sfery filozoficznego mitu.
Krzysztof Łapiński

Spis treści

Stanisław Gromadzki, Robert Papieski
7-10
Stanisław Gromadzki, Paweł Mościcki, Robert Papieski, Radosław Romaniuk
11-26

KLASYKA

Witold Gombrowicz, Jean Dubuffet
27-48

ESEJE

Jean N. Vuarnet
49-52
Raymond Bellour
53-61
Paweł Mościcki
63-85
Paweł Rodak
87-118
Magdalena Strzecka
119-130
Maja Kittel
131-153
Waldemar Popek
155-170
Przemysław Dul
171-201
Katarzyna Misztal
203-210
Tomasz Kowalczuk
211-227

TWÓRCZOŚĆ

Jerzy G. Bobryk
229-242
Adrian Gleń
243-247
Marcin Jurzysta
249-253
Andrzej Książek
255-259
Tomasz Ledwoń
261-262
Anna Wójcik
263

FORUM PHILOSOPHICUM

Krzysztof Łapiński
265-281
Grzegorz Szelwach
283-293
 
295
 
297-302